اخلاق حرفه‌ای و تربیت پرستار از منظر اسلام

نوع مقاله : مقاله اصیل

نویسندگان

1 استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران

چکیده

مقدمه: پرستار جزء لاینفک تیم سلامتی است وپرستاری از مددجویان در فطرت و نهاد هر انسانی وجود دارد. اخلاق حرفه­ای، جنبه حیاتی مراقبت پرستاری است و رشد شایستگی اخلاقی، برای حال و آینده عمل پرستاری ضروری است. از آنجا که فلسفه و تربیت اسلامی به عنوان کامل­ترین و کاربردی­ترین فلسفه­ی پاسخ گو به نیازهای جسمی، روحی روانی و معنوی انسان است، پژوهش حاضر با هدف مروری بر اخلاق پرستاری و تربیت پرستار از منظر اسلام انجام شد.
 
مواد و روش ها: دراین مطالعه مروری با مطالعه کتب، مجلات چاپی و مرور پایگاه­های اطلاعاتی SID, Elsevier, Google و بر اساس واژه­های کلیدی؛ اخلاق حرفه­ای، فلسفه و تربیت اسلامی، تربیت پرستار، حدود 50 مقاله بررسی و 20 مقاله و منبع مرتبط انتخاب شدند.
 
یافته ها:رعایت اخلاق حرفه­ای در عملکردهای فنی پرستاری از مسائل عام مراقبت، حساس­تر و مهم­تر است. پرستاران نمی­توانند مسئولیت جوابگویی به بیماران را انکار کنند. لذا بایستی قادر باشند مراقبت سالم، شایسته، قانونی و اخلاقی از تمام بیماران در تمام محیط­های مراقبتی به عمل آورند. رسالت آموزش پرستاری تربیت نیروی انسانی آگاه، متعهد، خبره و کارآمدی است، که با کسب توانائی­های حرفه­ای و بهره­مندی از دانش روز خدمات مورد نیاز بهداشتی، مراقبتی و توانبخشی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت تأمین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه ارائه دهد. این مهم از طریق آموزش، پژوهش و توسعه دانش پرستاری میسرمی­باشد. قطعا داشتن فلسفه حرفه­ای برای دانش آموخته پرستاری در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین با توجه به اهـمیت فلسفـه در حرفه­ای شدن و فقدان فلسفه­ای­غالب در رشته پرستاری، فلسفه و تربیت اسلامی به عنوان کامل­ترین، بهترین و کاربردی ­ترین فلسفه، می­تواند مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از مبانیدین مبین اسلام می­توان پرستاری را تربیت نمود که دارای صفات و خصوصیات مورد نظر این رشته باشد، زیرا پرستاری همواره با دین عجین بوده است. مبانی اساسی تربیت را می­توان بر حسب موضوع به پنج بخش، مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی تقسیم نمود.
 نتیجه گیری: اگر چه مطالعات نشان می­دهد که آگاهی پرستاران از مسئولیت­های اخلاقی و تعیین روش مناسب برای حل معضل اخلاقی دشواری­هایی دارند اما با استفاده از تعالیم اسلامی  نه تنها  مسئوولیت پذیری افزایش می­یابد، بلکه رعایت اخلاق حرفه­ای به عنوان یک ارزش درحرفه پرستاری جایگاه خود را در تربیت پرستار پیداخواهد کرد. پرستاران با تمام وجود فعالیت می­نمایند که موجب رضای خداوند متعال، رضایتمندی مددجویان، دستیابی به اهداف سازمانی و ارتقاء سطح سلامت جامعه خواهد شد.

کلیدواژه‌ها