کارشناسی ارشد مامایی، عضو هیات علمی، دانشکده پرستاری و مامایی زنجان
چکیده
مقدمه: هوش معنوی دربرگیرنده مجموعهای از تواناییها و ظرفیتها میباشد که از منابع معنوی در جهت افزایش بهزیستی و انطباقپذیری فرد استفاده میکند و ممکن است بکارگیری آن در زندگی افراد منجر به شادکامی و بهزیستی شود. نظر به اهمیت شایان هوش معنوی و شادکامی در کلیه ابعاد زندگی، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام گرفت. مواد و روشها:مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی – همبستگی است. مطالعه روی220 نفر از دانشجویان پسر و دختر رشتههای کارشناسی پرستاری، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مامایی، کارشناسی هوشبری، کارشناسی اتاق عمل، کاردانی فوریتهای پزشکی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده وارد مطالعه شدند، انجام شد. جمعآوری دادهها با تکمیل پرسشنامههای هوش معنوی و شادکامی آکسفورد به روش خودایفایی انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: میانگین کل نمره هوش معنوی دانشجویان42/17±121 بود. میانگین کلی نمره شادکامی 89/12±87/37 بود. نتایج حاصل از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه حاکی از اختلاف آماری معنیداری بین میانگین نمره شادکامی دانشجویان رشتههای مختلف بود (006/0=p ). در خصوص ارتباط شادکامی با هوش معنوی، نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون بیانگر ارتباط معنیدار بین این دو متغیر میباشد (35/0=r، 0001/0 p < ). نتیجهگیری:هوش معنوی به عنوان زیر بنای باورهای فرد، در ارتقاء و تامین سلامت روانی که شادی یکی از نشانههای آن است نقش اساسی را ایفا مینماید. لذا توجه به هوش معنوی و تبیین آن میتواند دانشجویان را بر درک ارزش و معنای زندگی وحل مسائل یاری رساند.