مربی گروه پرستاری، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
چکیده
مقدمه: استفاده از راهبردهای تفکر خلاق، انتقادی و روش تحقیق در آموزش پرستاری جهت نیل به اهداف آموزشی به عنوان اولویت اول مطرح شده است در این زمینه ارائه برنامههای آموزشی به صورت تلفیقی از چند روش تدریس، توجه به روشها و فنون جدید آموزش با تأکید بر تفکر خلاق و حل مشکل و آموزش دانشجو محور در جهت تقویت خودآموزی و یادگیری مستمر مورد تأکید قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از آموزش تلفیقی انجام گردید.
مواد و روشها:این مطالعه شبه تجربی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در درس بررسی وضعیت سلامت به روش سرشماری بر روی 104 نفر از دانشجویان ترم سوم پرستاری در نیمسال اول تحصیلی 1395-1394 انجام گرفت. در این مطالعه برای آموزش معاینه فیزیکی در واحد تئوری به طور همزمان از روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ و نمایش فیلم و از آموزش همتایان جهت تمرین در بالین بیمار استفاده شد. روش جمعآوری اطلاعات به صورت خود گزارشدهی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی دانشجویان از آموزش بود که روایی و پایایی آن تأیید گردید (9/0a=) . بـرای تجزیـهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میـانگین و انحـرافمعیـار استفاده شد.
یافتهها:اکثر دانشجویان(88 درصد) از اجرای آموزش تلفیقی راضی بودند و با مواردی نظیر اینکه استفاده از فیلم آموزشی باعث ملموسترشدن مطالب نظری و نحوه انجام مهارتها شده و آموزش همتایان انگیزه آنان را برای یادگیری نحوه انجام معاینات افزایش داده است، موافق و کاملاً موافق (80 درصد) بودند.
نتیجهگیری: الگوی آموزش تلفیق روی ارتقای سطح درک و رضایتمندی دانشجویان مؤثر بود. بررسی رضایت دانشجویان از کار گروهی در یادگیری معاینه فیزیکی نشان داد که این روش آموزشی باعث یادگیری بهتر میشود. مدرسینوبرنامهریزانآموزش پزشکیمیتوانند بابکارگیریاینروش،دانشجویانرادر فراگیریفعالترنمودهوتمایلورغبتآنهارادرتکاملدانشو علاقهمندیحرفهایبیفزایند.بدیهیاستکهمطالعاتبیشتردر زمینهبکارگیریاینروشدرسایرمهارتهامیتواند خصوصیات،مزایاومشکلاتروشتلفیقیآموزشرامعرفیو میزاناثربخشیآنرامشخصنماید.
معارفی, فریده, رحمانیان, عفیفه, کرباسی, مرجان, & دلپسند, طاهره. (1397). بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از آموزش تلفیقی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در سال 1395. دو فصلنامه مراقبت امروز, 11(40-41), 37-49.
MLA
فریده معارفی; عفیفه رحمانیان; مرجان کرباسی; طاهره دلپسند. "بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از آموزش تلفیقی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در سال 1395". دو فصلنامه مراقبت امروز, 11, 40-41, 1397, 37-49.
HARVARD
معارفی, فریده, رحمانیان, عفیفه, کرباسی, مرجان, دلپسند, طاهره. (1397). 'بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از آموزش تلفیقی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در سال 1395', دو فصلنامه مراقبت امروز, 11(40-41), pp. 37-49.
VANCOUVER
معارفی, فریده, رحمانیان, عفیفه, کرباسی, مرجان, دلپسند, طاهره. بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از آموزش تلفیقی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در سال 1395. دو فصلنامه مراقبت امروز, 1397; 11(40-41): 37-49.